Vi bruger Cookies!     

         
 X     
Peter Krog

Passioneret musik- og rejsenarkoman


AFRIKANSK MUSIK

Se også Caribien og Trinidad

I starten af 1970'erne blev jeg meget interesseret i Verdensmusik mens selve begrebet endnu ikke var udbredt. Det var specielt dansemusik fra Caribien og Sydamerika - min viden om afrikansk musik er stærkt begrænset, men jeg nyder den alligevel.

Something New From Africa

 

Mit første møde med afrikansk musik

Jeg mener, at den første musik jeg faldt for var LP'en Something New From Africa med den unge Lemmy 'Special' Mabaso på pennywhistle / tinfløjte. Hør et eksempel video. LP'en blev udgivet i mange lande med forskelligt cover, men herhjemme så den ud som til venstre. Det var i midten og slutningen af 1960'erne, mens jeg endnu var teenager. LP'en var mange børnehavepædagogers foretrukne i mange år. Selv i dag synes jeg, at det er en fremragende plade. Lemmy var også med på et  nummer der hed 'See You Later' som findes på CD'en 'Rough Guide to South African Jazz'. Hør det video.

Men ellers var det den begyndende blanding af jazz, folk og world music man oftere og oftere hørte i DR - især forskellige former for latin fra Cuba og Puerto Rico. Der var kun få steder man kunne købe denne slags musik og hvis man skulle læse om det var det bøger der mindst var 10 år for gamle. I dag kan man jo høre ny dagsaktuel afrikansk og anden musik fra stort set hele verden på internettet.

Nordafrika og Middelhavsområdet

Den nordafrikanske musik, dvs. musik fra Maghreb regionen, Marokko, Algeriet, Tunesien, Libyen og Egypten, omfatter en rig og spændende musikkultur, der også er påvirket af spansk og jødisk musik. Jeg er selv overrasket så meget arabisk musik jeg hører - måske er det fordi vi nu bor i Middelhavsområdet og er tættere på flere af de nordafrikanske lande - video - video-mix. En musiker der har optrådt i København er den 'nubiske musiks Godfather' Ali Hassan Kuban der ofte havde saxofon, trompet, el-guitar, el-bas, orgel, masser af slagtøg/percussion og harmonika i sit band. Hør hans kraftfulde nubiske danse musik her: Ali Hassan Kuban. En helt anden retning er Shou Akhbarak - hør f.eks. denne musikvideo hvor arabisk tradition mødes med vestlig dansemusik. Eller også sikre hits med Khaled eller Cheb Mami sammen med Sting.

Hvis du vil se en god liste over de bedste solister og grupper som klik her. Se også denne her-og-nu aktuelle verdensmusik hitliste, baseret på en række europæiske radioværters smag World Music Charts.

Bellydance

I Middelhavsområdet og Mellemøsten, men måske især i vores nuværende naboland, Tyrkiet, findes klassiske skoler for mavedans eller belly dance. Jeg tror faktisk, at Tyrkiet og Egypten er de vigtigste lande ud i denne charmerende og eksotiske dans, med spændende kostumer og musik, selv om det har bredt sig til det meste af verden. Jeg har masser af belly dance musik med de små darbouka trommer video som kan få hofterne til at bevæge sig i alle retninger - men vil ikke fremhæve specifikke navne da der findes utallige compilations CD'er som f.eks. 'Rough Guide to Bellydance'  video-mix - med mange autentiske eksempler. video-instruktion -  video - video - video

Mali og den fantastiske 'kora'

Ét af de største navne i afrikansk musik har i mange år været Salif Keita fra Mali. Han er kendt for at være albino og for sin enestående stemme, men også for at være efterkommer af Mandinka kongen Sundiata Keita tilbage fra det 13. århundrede. At være født som albino betyder uheld for en familie på de kanter, så Keita havde meget imod sig, da han ville være musiker. I dag bor han i Paris og har indspillet omkring 20 LP'er / CD'er siden 1982. Der er en meget rig musikkultur i Mali som har fostret mange store musiknavne - på samme måde som i nabolandet mod vest, Senegal.

Det vigtigste og mest interessante instrument i Mali og de vestafrikanske lande er den såkaldte kora, som er en slags harpe med 21 strenge og en kalabash som ræsonnanskasse. Der findes mange forskellige versioner af instrumentet, men hør f.eks. Mali's Mamadou Diabate udfolde sig video - eller en af de bedste kora-musikere, Toumani Diabate video

Video: Salif Keita (Mali) sammen med Youssou N'Dour (Senegal) på scenen

Sydafrika

Miriam Makeba (1932-2008) var med på 'Something New' og den var med til at gøre hende kendt i hele den vestlige verden. Min musiklærer i folkeskolen, Irene Carstensen, var i midten af 1960'erne personlig ven med Makeba og jeg nød når hun fortalte om musikken derfra. Se her en artikel om det specielle musikmiljø der fandtes i Soweto og Johannesburg. Makeba blev især kendt for sange som 'Pata Pata', 'The Click Song' og den smukke Malaika der med tiden er blevet én af de kendteste og mest spillede afrikanske sange overhovedet. Hun var i starten af 1960'erne gift med Hugh Masekela der især spillede fluegelhorn og trompet.

Miriam Makeba - Pata Pata

Hugh Masekela fik også tag i mig, med hans blanding af kwela og jive samt den særlige sydafrikanske jazz som sjovt nok ligger tæt op ad den jamaicanske ska-jazz i 1950'erne og starten af 1960'erne. Masekela var i marts 1960 med ligesom Miriam Makeba med til at demonstrere for almindelige borgerrettigheder i Sydafrika efter den blodige Sharpeville massakren hvor 69 demonstranter blev skudt. Apartheid regimet havde forbudt forsamlinger af mennesker på mere end 10 personer, så de var begge to nødt til at forlade Sydafrika hvis de ville beholde livet. Masekela flyttede i eksil i USA hvor han hurtigt blev populær. Hans hit 'Grazin in the grass' fra 1968 holder stadig. Og hans legendariske spil og gæsteoptræden på Byrds klassikeren So You Want to Be a Rock'n'Roll Star hører stadig til blandt de magiske øjeblikke i rock historien.

Graceland  - en milepæl samt en kontroversiel kultur-embargo

Fantastisk koncert i 1987.Paul Simon er nok den musiker der i nyere tid er kommet med det væsentligste 'indspark' til den sydafrikanske musik da han i 1986 udsendte sit Graceland album der fik en Grammy. Se og hør Simon i sprudlende humør fra hans 'African Concert' i Harare, Zimbabwe, 1987 live-koncert. Den blev udsendt på video og senere på DVD. En fantastisk koncert med masser af stjernesolister. Men da pladen blev indspillet var det for mange mennesker et brud på  ANC's kultur-embargo under apartheid systemet. mini-dokumentar

Når Paul Simon giver koncerter nu snart 30 år efter, er der en markant smag af sydafrika, kwela, percussion og sang i hans numre. Se denne historiske og interessante dokumentar om Paul Simon og Ladysmith Black Mambazo

 

Jazz Pioneers og 'hoteldronninger'

Jeg har mødt og interviewet en del sydafrikanske musikere og grupper i årenes løb, f.eks. African Jazz Pioneers med mange af de originale gamle musikere fra tiden med Miriam Makeba og Hugh Masekela.

Og ikke mindst de helt fantastiske Mahotella Queens - artikel - der betyder hotel-dronningerne, dog uden deres gamle frontsanger, Mahlathini. I dag vil jeg fremhæve disse tre kvinder som nogle af de mest inspirerende, professionelle og 'seje' mennesker, der aldrig var i tvivl om  hvad det var de ville i deres liv.

Musikvideo - Musikvideo

Det er tre kvinder der kan det hele - lige fra gospel og kwela til Soweto Jive. Her er nogle eksempler med og uden Mahlathini: video-mix - video-mix -  video.  Læs mere om Sydafrika her.

 

Wemoweh - The Lion Sleeps Tonight

Den sydafrikanske sanger, musiker og komponist Solomon Linda skrev 'The Lion Sleeps Tonight' i 1939 som blev et kæmpe pophit med den amerikanske gruppe The Tokens i flere omgange i USA og Europa. Sangen indtjente millioner af dollars til mange folk i pladebranchen - men Solomon Linda fik aldrig penge for sangen inden han døde i 1962. Se artiklen her om hvad danske Flemming 'Bamse' Jørgensen gjorde i den sammenhæng efter han jo selv havde tjent kassen på den danske version af sangen. Se denne spændende gamle video i sort-hvid.

Nigeria

FelaI 1970'erne kom den mest populære afrikanske musik typisk fra Nigeria. Det var specielt sanger, saxofonist, komponist, orkesterleder Fela Kuti (1938-97) der samtidig var i stærk opposition til de politiske magthavere.

Hans musik var en slags highlife afro-funk med elementer af jazz og James Brown soul. Musikken virkede nærmest hypnotisk appellerende på publikum og hans store popularitet og dominans blev sammen med hans politiske engagement en cocktail der fik stor betydning for befolkningen. Fela Kuti var næsten synonym for en slags 'black power' for de undertrykte i Nigeria.

I 1976 udsendte Fela Kuti LP'en Zombie  der kritiserede den nigerianske regering og militærets meget voldelige adfærd som bl.a. medførte, at hans mor blev dræbt ved en voldsom aktion. Teksten på titelnummeret beskriver militæret som ansigtsløse, automatiserede dræbermaskiner, der har solgt deres sjæl til diktaturet for penge.

LP'en 'Zombie' fik stor betydning, både musikalsk og politisk, og fra midten af 1970'erne frem til slutningen af 1980'erne udsendte Kuti en lang række betydningsfulde albums som f.eks. 'No Agreement'. Der er skrevet manuskript til en film om hans liv med titlen Biyi Bandele.

Sonny OkosunJu Ju musik

Juju bygger på traditionelle Yoruba rytmer på vestlige vestlige musikinstrumenter som e-guitar, keyboard, pedal steel guitar, moderne trommer osv. Samtidig anvendtes ind imellem traditionelle slagtøjs instrumenter. Den første Ju Ju stjerne var I.K. Dairo. Siden blev det King Sunny Adé video  - video. Fra Nigeria bør desuden nævnes Sonny Okosun (1947-2008) video og Chief Commander Ebenezer Obey  video.

 

Senegal og DR Congo - det tidligere Zaire

Musikken fra Sydafrika er sammen med musikken fra Senegal og det tidligere Zaire [nu Den Demokratiske Republik Congo og tidligere igen Belgisk Congo] nok de afrikanske områder der har gjort størst indtryk på mig.  Zimbabwe har også haft et rigt og spændende musikliv - men det er efterhånden nogle år siden. Én af mine største favoritter derfra er den enestående guitarist, sanger og komponist Oliver Mtukudzi der kan skabe en stemning som ingen anden. Han har indspillet ufatteligt mange gode LP/CD'er siden 1978 - bl.a. 'Vhunze Moto' fra 2002 som er en af hans bedste. video - video

Jeg glemmer aldrig min oplevelse af den nubiske musiker og orkesterleder Ali Hassan Kuban (1933-2001) da han gav koncert i København under Images of Africa festivalen i 1993. Hans musik var utrolig vital og kraftfuld med horn og blæsere, el-bas og masser af slagtøj - en musik der interesserede en stor del af jazzmiljøet der også mener at jazz skal tale til kroppen og fysikken. Jeg er bestemt én af dem. Ali Hassan Kuban blev klassisk uddannet i Egypten men havde en musikalsk bredde som kun få.

Både elektrisk forstærkede instrumenter og akustiske som f.eks. sækkepibe kunne indgå i hans musik. Faktisk er det imponerende at høre den enorme musikalske bredde der er i Afrika når man også tænker på lande som for eksempel Mali, Nigeria, Madagascar og Ghana. 

I det hele taget var der i 1991 og 1993 afrikansk musik i verdensklasse i København. Måske den bredeste og bedste samling af afrikansk musik på én gang i landet. Men det var jo også dengang vi måtte producere magasinprogrammet 'Verdensmusik' på P3. Det er som om, at kultur i dag kun handler om hvad der kan ligge øverst på en rating liste.

Mine favoritter fra Zaire er især guitaristen Diblo Dibala der har skrevet noget af de bedste afrikanske dansemusik i 1980'erne og 90'erne. Samtidig er han en slags afrikansk Clapton og mange afrikanske guitarister har ham som forbillede. Den dominikanske sanger og sangskriver, Juan Luis Guerra, er også fascineret af Dibala, og har faktisk oversat og indspillet to af hans bedste numre i latin-merengue stil. video-mix - Video: Super K - Video: Laissez Passer

Det mest klassiske Zaire orkester var orkesterlederen Franco (1938-89) og hans TPOK Jazz, men også guitaristen og komponisten Tabu Ley (f. 1940) skal fremhæves - ikke mindst for den periode han dannede par med  sangerinden M'bilia Bel. Ja, de havde et barn sammen og blev faktisk gift. Deres soukous musik var en blød, flydende, gyngende stil synes jeg, der havde et stor international appel. Video: Shawuri Yako

Fra Senegal er det landets altoverskyggende stjerne, sangeren Youssou N'Dour, afro-salsa gruppen Africando og de mange andre senegalesiske salsa stjerner der kan høres på CD'en African Salsa. Et af navnene er Pape Fall som du kan læse en pladeanmeldelse på nederst på denne side.

Det er pudsigt at høre salsa sunget på senegalesisk, men nogle navne vælger ind imellem at synge på spansk, bl.a. når det er cubanske numre eller når der er gæstesolister fra Caribien. Meget musik i Senegal er inspireret af cubansk dansemusik. For år tilbage var musikken kendt som senegalesisk rhumba, men i dag er musikken mere avanceret, strømlinet og potent som den mest heftige, moderne salsa musik.

 

Afro-Pop

Mange afrikanske musikere har bosat sig i Europa, specielt Paris og London. Én af dem er keyboard-spilleren Wally Badarou fra den lille vestafrikanske stat Benin der  har været med i popgruppen Level 42 og været studiemusiker i reggae-soul-pop-R&B-disco osv., skrevet og indspillet mængder af filmmusik og meget mere. For mig har hans indsats været temmeligt undervurderet og jeg nyder ofte hans musikalske vignetter som f.eks. denne Hi Life.

Den væsentligste fra Benin er dog Angelique Kidjo med sin blanding af afrikanske rødder med vestlig soul og funk. Mange store musiktidsskrifter, magasiner og aviser har omtalt som den ukronede dronning af afrikansk musik. Intet mindre. video-mix - video-mix

I 1960'erne var Harry Belafonte også blevet populær herhjemme. Især blev han kendt for meget sobre folkeviser der selv i dag findes i mange sanghæfter i folkeskolen. Han voksede op ca. 50 km fra Montego Bay (Mo'Bay) på Jamaica men fik stor succes i USA med calypso sange fra Trinidad. Også den lille sympatiske og charmerende Millie med efternavnet Small kom fra Jamaica. Hun fik i 1964 et gigant hit med en bluebeat version af My Boy Lollipop og året efter var det en ung Eddy Grant i front for The Equals. Han stammer fra Guyana syd for Trinidad & Tobago og fik mange år senere succes med caribiske mutanter af soca og reggae, f.eks. anti-apartheid sangen Gimme Hope Jo'anna.

Omkring 1970 dukkede det britiske afro-pop band  Osibisa op - de havde nogle meget farverige og eksotiske LP covers og på samme tid så man en stigende interesse for det begreb der senere kom til at hedde World Music. Det var storbymusik der kunne danses til og ofte var der en blanding af autentiske musik- og percussionsinstrumenter og moderne vestlige instrumenter og musikanlæg.

Waka Waka Hey Hey

Med VM fodbold i Sydafrika 2010, kom der fokus på afrikansk musik og latinstjernen Shakira indspillet et afro-latin hit der prægede mesterskaberne video.

 

Afrika i Caribien. Copyright (C) Peter Krog. krogfamilien@gmail.com

 

Playing for Change

Oprindeligt spillede mange af disse musikere på gaden for småpenge (change) menefter de blev 'opdaget' o/eller 'genopdaget' kom de ud på de store scener og indspillede også plader. Nu spillede de for forandring - en anden slags 'change'. Læs om denne bevægelse imod ulighed og for international social retfærdighed, uanset race, hudfarve, sprog, religion eller politisk overbevisning på deres hjemmeside

Hør og se denne gruppe 'Playing for Change' musikere fra det tidligere Zaire synge og spille sammen kort tid efter de blev sat sammen. Der er meget i musikken man kender fra den cubanske musik, selv om der ikke er nogen egentlig forbindelse musikalsk mellem de to lande. video 

Andre videoer med afrikanske rødder fra 'Playing for Change': A Better Place - Three Little Birds


TOP TRACKS

Afrika-Mix Musikvideoer - Ladysmith Black Mambazo video-mix

 


PLADEANMELDELSER


Kasumai: Senegal Urban Rhythms

ARC Music EUCD 1929 61 minutter

Senegal. Udtrykket urban giver her fejlagtige associationer til storbyens elektronik, moderne udstyr og nye musikalske strømninger. CDen er fyldt med akustisk vellyd fra den sydlige Casamance region med 21-strenget kora, akustisk guitar, percussion som djembe, sabar, tama – og lejlighedsvis lidt fills fra et keyboard og en elektrisk guitar. Det er både traditionelt og urbant, hånd i hånd på en befriende og indlysende måde. Der synges i Wolof og Mandinka og den instrumentale stil får mig til at tænke på Toure Kunda, med en meditativ atmosfære der vinder ved hver aflytning. Der er senegalesisk rhumba og andre koblinger til Afro-Cuba. Ikke mindst i titelnummeret og i ’Anniversarie’ der har lånt fra den cubanske guajira, ’Guantanamera’. ’Alla Lamina’ er en opvisning i begavet, virtuos og kompleks kora. Teksthæftet er fyldigt, med engelsk tekst, biografiske data og forklaringer. Måske årets bedste udgivelse fra Senegal.

 

Afro-Latin Party

Putumayo P235-A 45 minutter    video   video   video

Afro-Latin. Heftig og danseglad afro-salsa med afrikanske, caribiske, amerikanske og europæiske latin navne som Africando, José Mangual Jr., Ska Cubano, Chico Álvarez og Cubismo. Førstnævnte er repræsenteret tre gange på CDen med forskellige gæstesolister og sidstnævnte er en ikke uinteressant gruppe fra Kroatien ligesom de for mig helt ukendte Pepe & The Bottle Blondes og Ronald Rubinel’s Salsa Kolor. CDen er fyldt til bristepunktet med stærkt pulserende afro-latin dansemusik som kan høres på diskoteker, natklubber og i festligt lag i forskellige storbyer verden over, lige fra  Dakar, Miami og Havanna til Zagreb, London, Inverness og København. Afro-Latin er en vidtfavnende genre der vil glæde det publikum der synes at salsa musikken godt må være endnu mere aromatisk krydret og farverig. CDen er guf for enhver DJ, workout eller danseskole hvor høj luftfugtighed betragtes som en selvfølge. Ærgerligt at CDens spilletid er så kort.

 

Aw-Ofsdal-Sereba: Kaké

Etnisk Musikklubb EM15 51 minutter   video

Vestafrika. Nordeuropa. World-Folklore. Guitaristen og sangeren Becaye Aw kommer fra Mauretanien. Sangeren og slagstøjsspilleren Kouame Sereba fra Elfenbenkysten, men han har boet i Norge i omkring 15 år. Den virtuose norske fløjtnist og multiinstrumentalist Steinar Ofsdal er det tredje ben i denne trio der har arbejdet sammen i omkring 10 år men først nu udsendt en debut CD. De tre har gennem årene fået skabt et fælles musikalsk og poetisk sprog med rødder i både Vestafrika og Nordeuropa. Der er musik til fødderne og til følelserne. Vemodige ballader og rytmiske dansenumre. Alle kompositioner er begået af trioen selv. Der er en kort forklaring til hvert nummer men ingen oversættelse af teksterne. Videnskaben har for nylig påvist, at musikere bruger hjernens sprogcenter når de arbejder med musik. Det er ikke overraskende, når det som her høres så tydeligt at musik er et internationalt fælles sprog der ikke behøver lix-tal eller stavekontrol.

Tsivery: Samonta

MARS S.A. BP 5096 (www.mars.mg) 44 minutter

Madagaskar. Tsivery består væsentligst af de tre guitarister og sangere Bivy, Fataka og Henri – der er forkortelser af deres lange afrikanske navne. Desuden medvirker yderligere en række inviterede musikere på ’Samonta’,  gruppens 3. album. Det er en utrolig opstemt og livsbekræftende musik fra Menabe regionen i det sydvestlige Madagaskar. Der er imponerende flerstemmig sang hvor især det dybe men også det høje register udnyttes, som det kan høres à cappella i ’Tsy Hainjozy’ og ’Baiboly’ - sidstnævnte betyder bibel og handler om tekststykker derfra. Der er et enkelt instrumentalt nummer,  ’Paritaky’, men ingen dominerende eller påtrængende soli der i stedet erstattes af instrumentale ’fills’ på guitar og slagtøj. Jeg oplever musikken som en afrikansk blandingsmusik med elementer fra flere områder især fra det centrale Østafrika. En behagelig og lovende oplevelse.

Various: ‘Island Blues. Entre Mer et Ciel’

Network Medien 21.292 Distrib: Temba    video

World. Musikalsk antologi med alt mellem himmel og hav – fra de varme øer i og omkring Afrika, Caribien, Indonesien, Middelhavet og Stillehavet. En dobbelt-CD med musik fra Haiti til Tahiti. Fra store Madagaskar til lille Curaçao. Fra Kreta, Cuba, Sardinien, Tonga, Fiji, Java, Sumatra og mange andre øer og østater. Der er et fyldigt og rigt illustreret teksthæfte på tysk, fransk og engelsk med forklaringer, baggrund og beskrivelser af den vidtfavnende geografi og musik af Christian Scholze. Man kommer ud på en drømmenes rejse med traditionel levedygtig musik, som udtrykker livets følelser på godt og ondt. Der er ikke mange af de store kendte navne med i sættet. Dog skal nævnes Lititz Mento Band fra Jamaica med en charmerende original version af ‘Day Oh!’, der også er kendt som ‘Banana Boat Song’, den kendte irske gruppe Altan med et medley af tre reels i den hurtige ‘Donegal style’ og Hawaii steel guitar virtuosen Benny Nawahi med ‘Tickling the Strings’ optaget i 1931. Hvis man vil Jorden rundt på to timer og 22 minutter, er dette måden at gøre det på! En god og varm oplevelse.

  

PAPE FALL & African Salsa: ‘Artisanat’

Earthworks/Stern’s STEW47CD 56 minutter    video   video

Afrika. Senegal. Stjerne salsero og komponist Pape Fall er som gruppen Africando en eminent ambassadør for den senegalesiske ’african salsa’. Alle 11 kompositioner på denne CD skyldes Pape Fall og de viser hans hypnotiske blanding af senegalesisk og cubansk musiktradition. Titelnummeret - der egentligt betyder ’artister’ - refererer til den samlede befolkning i Senegal som anerkendes i deres arbejde for landets udvikling og produktion. Hans måske kendteste nummer, ’African Salsa’ er her genindspillet i en knapt så dynamisk udgave som originalen. De stramme arrangementer i hans 10 mands band fokuserer især på piano, men hele blæsergruppen – især basunisten Wilfrid Zinzou, viser tydeligt deres værd.

Opdateret 20/02/2015

Besøg  
110563