Vi bruger Cookies!     

         
 X     
Peter Krog

Passioneret musik- og rejsenarkoman


Gypsy, Roma eller blot sigøjnermusik


Cordoba

Lilli og jeg har altid haft stor lyst til at rejse rundt i længere tid på den Iberiske Halvø med Spanien og Portugal - f.eks. til den måske ældste spanske by Córdoba i Andalusien og Granada med det mauriske Alhambra slot. Med spansk flamenco og portugisisk fado musik fra halvøen, er man altid i spændende og interessant selskab. Og den smukke andalusiske bjerglandsby Casares i Málaga provinsen, bliver vi aldrig trætte af. Én af årsagerne til dette er naturligvis gypsy- eller sigøjnermusikken der trives godt på de kanter.

Og nu hvor vi bor i Grækenland er dette område suppleret med mulige rejser rundt i Balkan området, især Grækenland, Albanien, Kroatien, Serbien, F.Y.R.O.M. og  Bulgarien.

Der sker utroligt meget kulturelt i Balkan på mange fronter. De seneste år har gypsy/roma/sigøjner musikken haft meget stor opmærksomhed. Det er spændende at opleve meget af dette på tæt hold nu kun en halv dags bilkørsel fra Istanbul i Tyrkiet, Sofia i Bulgarien samt grænserne til Albanien og F.Y.R.O.M.

Jeg er blevet 'bidt' af balkan musikken, næsten på samme måde som Mikkel Hornnes der nærmest er ved at være specialist i området - se hans fantastiske hjemmeside og bliv overbevist. Jeg kan næsten ikke vente med at se hvordan Balkan musikken kommer til at blande sig med vestlig rytmisk musik.

Vanvittig, vild, energifyldt blæsermusik

Én af de meget populære roma-grupper er den 12 mand stærke Fanfare Ciocărlia fra Rumænien. De spiller på trompeter, tuba, tenor og baytonsaxofon, klarinet og en masse slagtøj. Tempoet og lydstyrken er ekstrem høj. Fanfare Ciocărlia Live i Berlin .

I 2012 så vi den serbiske orkesterleder og trompetist Boban Markovic ved den årlige Womex Festival der fandt sted i Thessaloniki. De kunne spille..... højt og energifyldt. Men hans orkester kan utroligt mange ting. Engang så jeg dem i TV spille Mozart - altså udsat for et kæmpe balkan-hornorkester. Det er dog ikke helt almindelige blæserinstrumenter de spiller på - læs denne Artikel hvis du vil vide mere.

Bregovic

Den serbiske multikunstner Goran Bregovic som er født og bor i Sarajevo, Bosnien, er et eksempel på en Balkan-komponist, som inddrager nærmest hele områdets traditioner i sin musik. Han er derfor utrolig populær i Bulgarien, Grækenland, Rumænien, Serbien og Bosnien, naturligvis.

Meget af musikken er knyttet til en Balkan-tradition for festlig dansemusik med masser af blæsere og trommer ved bryllupper. Man kan spille meget højt og meget længe. Rekorden er 36 timers non-stop for et band - bare tjek under Balkan wedding music.

Eller hvad med at høre de fantastiske rumænske Taraf de Haïdouks - musikfilm - eller hvor de er på samme scene og spiller sammen med det makedonske (F.Y.R.O.M.) band Kocani Orkestar under ét navn 'Band of Gypsies' (ikke at forveksle med Jimi Hendrix' gamle band).

 

Taraf de Haïdouks & Kocani Orkestar

 

Der er masser af musik fra Balkan at tage fat på så man næsten ikke kan bestemme sig hvor man skal starte. Taraf de Haïdouks optrådte i 2009 i Athen med Budapest Gypsy Symphony Orchestra som det kan ses og høres i denne video med godt 10 minutters fantastisk rumænsk sigøjnermusik i et langt medley.

Hvad kan det ikke blive til når jazz, rock, latin, gypsy og roman flyder sammen? Tip: Tag til en fantastisk Trompetfestival i Guca - glem for et øjeblik den afsluttede jugoslaviske borgerkrig og nyd dette energiske musikalske 'vanvid' for fuld udblæsning!

 Queen of the Gypsies: Esma Redzepova

Esma Redzepova på forsiden af det danske magasin om verdensmusik 'Djembe'Ét af de største Balkan-navne er den imponerende og farverige sangerinde og sangskriver Esma Redzepova (f. 1943) fra F.Y.R.O.M., dvs. den østlige del af det tidligere Jugoslavien. Hun er af en sigøjnerfamilie og blev opdaget da hun vandt en talentkonkurrence i 'Radio Skopje' og viste sig istand til at kunne synge på endda meget komplicerede  rytmer, som man ofte hører det i Balkan-musik.

Se og hør Redzepova i video 1video 2 (som viser klip fra en Balkan film) eller video 3. Eller hør nogle fine DR-radio temaudsendelser om Sigøjnerliv hvor der også lægges vægt på musikken.

 

 

Film om en hel verdens sigøjnermusik

Den tidligere så forfulgte sigøjnermusik er blevet meget mere respekteret de seneste år. Begrebet gypsy style handler især om det specielle og interessante instrument 'cimbalom' som gruppen Taraf de  Haïdouks bl.a. anvender. Se også vedr. roma musik. Der er også utrolig megen sigøjnermusik i hele verden, ikke mindst i østeuropa og på den Iberiske Halvø. Den absolut mest interessante film jeg har set om sigøjnernes musik er Latcho Drom fra 1993. 

Peter Bastian

Den danske musiker (fagot, klarinet, oboe, sugerør mv.) Peter Bastian har gjort utroligt meget for at danskerne skulle høre og interessere sig for musik fra Balkan området. Og ét af de mest overbevisende øjeblikke for mange mennesker har nok været når han viste hvordan man kunne spille musik på et sugerør, hvis blot teknik, begejstring, viljestyrke, talent og dygtighed er tilstede - hør og se det her i denne lille video.

---oooOooo---


Spanien og Portugal

Jeg har nærmest altid været begejstret for den inciterende musik på den Iberiske halvø - især den spanske Flamenco og den portugisiske Fado. Én af de få gange jeg har fået 'en klump i halsen' når jeg har oplevet musik var engang i Andalusien hvor jeg hørte og så flamenco. Det kan være en meget stærk oplevelse når det opleves lokalt med rigtigt gode dansere og musikere - ikke mindst hvis det opleves i byer som Sevilla eller i bjerglandsbyen Casares.

Kapel i den andalusiske by Ronda

 

Første gang jeg hørte portugisisk fado musik var på en café i byen Tarifa sydvest for Gibraltar. Bagefter tænkte jeg 'Det var da dén musik Peter Abrahamsen havde fortalt om og som han mente var noget af det bedste han havde oplevet. Det kunne jeg nu godt forstå. Siden begyndte jeg at anmelde musik fra hele den iberiske halvø og fik stærke følelser for begge genrer - samt for den beslægtede musik fra Kap Verde. Se nogle af mine pladeanmeldelser herunder:

 


FADO OG FLAMENCO MUSIKANMELDELSER

 

LINDA LEONARDO: ‘MYSTERY OF FADO’

ARC Music EUCD 2073 (47 minutter)    video

Fado. Portugal. Teksthæftet giver dels en indføring i fado genren og i solistens historie. Der medvirker ikke færre end syv guitarister, foruden der høres piano, violin, cello og kontrabas. Alle sange er trykt på både portugisisk og i engelsk oversættelse. Og det er vigtigt når det drejer sig om de ofte tragiske og melankolske skæbne-sange eller længsels-sange, hvor fortællingen er tyngdepunktet og solisten blot er formidleren. Linda Leonardo er en troværdig fado sanger der har viet sit liv til disse ’saudade’ sange, det vil sige sange om en ofte håbløs og nostalgisk drømmen efter det uopnåelige i både hverdagslivet og kærlighedslivet. Hun har en overbevisende og  personlig stemme, der også teknisk har meget at byde på. Det uforløste i mange af disse fado sange gør, at lytteren ofte bliver en følelsesmæssig  ’medspiller’ i selve historien. Også efter sangen er slut.

 

VARIOUS: ’FADO - PORTUGAL's BLUES’

Cooking Vinyl; GumboCD 034 (38 minutter)  video

Fado. Portugal. De portugisiske skæbne-historier har skabt mange internationalt anerkendte solister. Og selv om fado genren ind imellem har haft en svaghed for et lidt for patetisk udtryk, nyder den i dag samme respekt som flamenco og tango.

Samtidig er der opstået en interesse for genrens bagkatalog og denne CD præsenterer 14 numre med nogle af de største navne fra især 1950erne og 1960erne, som for eksempel Alfredo Marceneiro, Maria da Fé, Vicente da Camara, João Ferreira Rosa og Tristão da Silva – for blot at nævne nogle få. Det er primært den guitar baserede fado der høres. Der mangler dog et teksthæfte. Ikke mindst i betragtning af, at historierne er det bærende i genren. Og så kunne der nemt være blevet plads til adskilligt flere klassikere på CDen – med eksempler på den mere moderne fado.

 

MÍSIA: ‘GARRAS DOS SENTIDOS’

Detour 3984-22731-2 / Warner Music - 42 minutter    video

MÍSIA: ‘PAIXÕES DIAGONAIS’

Detour 3984-28184-9 / Warner Music - 56 minutter    video

MÍSIA: ‘RITUAL’

Erato 8573-85818-2 / Warner Music - 47 minutter    video

Portugal. Fado. Skæbnesange - det er hvad fado er. De handler om ’tragedien ved at være i live’. En melodiøs, intens og hjerteskærende portugisisk blues - typisk akkompagneret af 1 eller 2 guitarer, bas, violin, piano eller harmonika. Og Mísia er en af de nye fado stemmer der kan den kunst at synge om disse livets store spørgsmål. Hendes debut fra 1993 hed blot ’Fado’ og to år senere kom hendes anden CD ’Tanto menos tanto mais’. I september sidste år gav hun koncert for over 2100 mennesker i Århus Musikuge hvor hendes fremtræden – i sort sjal og på bare fødder – viste en nærmest ’jomfruelig troskyldighed med yndefulde attituder og bevægelser, i skarp kontrast til hendes store stemme og måde at artikulere sin stemme på fra det næsten uhørligt hviskende til det voldsomt lidenskabelige’ som en anmelder skrev. Mísia har i alt udsendt 5 CDer og nu har pladeselskabet udsendt hendes tre seneste herhjemme fra henholdsvis 1998, 1999 og 2001 – se ovenfor.

I titelnummeret på ’Garras dos Sentidos’ – der blev hendes gennembrud i Portugal - forklarer hun at hun ikke vil synge om kærlighed eller forklare dens årsager fordi… og så er hun allerede langt inde i at fortælle hvad ægte kærlighed er og hvad den gør ved hende.

’Paixões Diagonais’ var kendetegnet ved for det første at holde fast i fado traditionen og for det andet anvende moderne lyriske forlæg til nye fado sange fra flere af Portugals største digtere og for det tredje at hylde nogle af de største navne i landets populærmusik. Det var disse tre diagonale passioner der lå gemt i titlen på CDen der som den forrige var karakteriseret ved smagfulde arrangementer af Ricardo Dias.

Den traditionelle fado, der er omkring 200 år gammel, blev især udøvet på værtshuse ved kysten hvorfra fiskere og sømænd ofte drog ud og deres kærester blev tilbage. På ’Ritual’ holder Mísia fast i den oprindelige fado besætning: portugisisk guitar, fado guitar og kontrabas. CDen blev stort set indspillet ’live’ med en mikrofon fra de rigtigt gamle dage og uden overdubs – alt sammen for at skabe en særlig intens stemme og atmosfære.’Ritual’ indeholder i øvrigt en musikvideo der kan ses på PCer med DVD. Alle tre CDer har teksthæfter med oversættelser på engelsk. Der er derfor en god mulighed for selv – i ro og mag – at bevæge sig ind i dette særlige lyriske og musikalske univers. Læs i øvrigt mere på www.uk.misia-online.com/

 

AMÉLIA MUGE: ‘A MONTE’

Tropical Music 68.826 (62 minutter)    video

Fado. Portugal. Solisten hører absolut til avantgarden indenfor fado genren. Dette er hendes 4. CD i eget navn siden debuten i 1994. Der er meget varierede musikalske udtryk med mange stemninger og virkemidler fra pol til modpol på de i alt 17 numre. På mit eksemplar er der desuden et DVD video nummer, ‘Sono de Ser’. I den poetiske fado betyder ordene betyder alt. Musikken er der kun for at forstærke effekten og måske endda forføre lytteren ind i digterens budskab. Det er derfor almindeligt at fado solister har et nært samarbejde med udvalgte digtere. På denne CD har forfatteren José Saramago blandt andet bidraget. Han fik Nobels litteraturpris i 1998, hvilket antyder respekten for ordenes betydning. Amélia, der er født i Mozambique i 1952, oplever selv de bedste digte som levende stemmer der kan gøres mere sanselige via musikken. Siden 1984 har hun boet i Portugal og er blevet inspireret af det rige kulturliv i storbyerne.

‘A Monte’ betyder at være på farten - nærmest flygtende. Enkelte numre som for eksempel ‘A Avó Tina’ er traditionel fado når den er bedst, mens andre numre er teatralsk avantgarde. Besætningen spænder fra piano, guitar og percussion til sækkepibe, accordion, keyboards, slagtøj og meget andet. 

 

DONA ROSA: ‘HISTÓRIAS DA RUA’

JARO Medien JARO 4228-2 (50 minutter)    video

DONA ROSA: ‘SEGREDOS’

JARO Medien JARO 4241-2 (51 minutter)    video

Portugal. Fado. ’Histórias da Rua’ er en debut-CD fra 2000 er usminket, næsten nøgen fado uden unødig pynt – og ofte sunget solo. Dona Rosa er blind og oprindeligt gadesanger, hvis historie og en introduktion til sangene er flot beskrevet i teksthæftet. Hendes vokal minder mig om stemmer fra ’Le Mystére des Voix Bulgares’ – måske fordi det tilsvarende berømte bulgarske kvindekor ’Angelite’ medvirker på to numre. På første nummer høres hendes melankolsk sørgende og lidende stemme delvist i en gadeoptagelse fra Lissabon. Teksten betyder nærmest alt i fado og musikken er i princippet kun til for at forstærke effekten og måske endda forføre lytteren ind i digterens budskab. Eneste akkompagnement på denne CD er en triangel og på fire numre høres akkordion. Det er billedskabende traditionel fado der ofte afspejler det fattige liv Dona Rosa har levet en del år. Alligevel er der også megen optimisme i hendes sange der ligeledes afspejler hendes indstilling til ’ikke at leve et liv som en fugl i et bur, blot fordi man er blind’.

Da ’Segredos’ fra 2002 blev udgivet, var Dona Rosa blevet en anerkendt fado solist som også optrådte på utallige internationale scener. Hendes hverdag handlede ikke længere om at skaffe til dagen og vejen ved at spille på gaden i Lissabon, men om afhængigheden af at kunne stole på branchefolk. Om nødvendigheden af at have tillid til sine nærmeste som blind - samt at drømme, for dér kan Rosa igen se menneskene omkring sig. Musikalsk har instrumenteringen nu mange facetter. Der høres både portugisisk og spansk guitar, kontrabas, akkordion, piano, flere typer percussion og baggrundskor – foruden Rosa’s uundværlige triangel. På nær et par enkelte numre af Rosa selv, er repertoiret nu både fado og eksempler fra den portugisiske sangbog i en lyrisk og poetisk tone Der er engelske oversættelser i teksthæftet.

 

ROSANEGRA: ’FADO LADINO’

ARC Music Productions EUCD 2046 (45 minutter) video

Fado. Portugal. RosaNegra er et nyt og anderledes fado projekt, der vel egentligt er en cross-over med elementer fra især arabisk musik, jazz, fusion, world og pop med instrumenter der kun sjældent eller aldrig høres i traditionel fado. Alene det, at der høres trompet og raffinerede orkesterarrangementer virker en kende naturstridigt når talen falder på fado. CDens sidste nummer ’O Teu Jeito De Me Amar’ er dog usminket enkel i sit piano akkompagnement med dybe traditionelle fado rødder. Nummeret er smukt, sanseligt og renset for alle patetiske virkemidler. På den måde er RosaNegra et spændende projekt, fordi gruppen dybest set mestrer det hele - men fado puristerne er nok en anelse sure over denne sammensatte cocktail. Vokalisten, der er ukendt for mig, kendes blot under kunstnernavnet Carmo. Hun har en rig, bredt favnende og forførende varm stemme, der naturligt bevæger sig i alle musikalske tempi og udtryk.

 

VARIOUS: ‘FLAMENCO’ [CD fra serien 'Peninsula Iberica']

ISBN 84-607-2566-9 CD + Bog    video: Estrella Morente - video: Niña Pastori - video: Rosario Flores

‘Flamenco’ er den eneste bog i serien, der handler om én selvstændig genre. Der er mange af de helt store gamle flamencostjerner som Antonio Chacón, Manuel Torre og La Niña de Los Peines. Sidstnævnte var omkring 1910 med til at bringe flamencodansen ind i de store teatersale og skabe respekt og anerkendelse omkring kunstarten. Bogen beskriver meget præcist faktuelle forhold – også i relation til CDens 17 kunstnere. Der er flere eksempler på stor guitarvirtuositet. Carmen Linares bidrager vokalt på ‘La Tarara’ med tekst af Federico García Lorca, der i sin tid skrev om duende-begrebet, der især er knyttet til den hypnotiske intensitet, flamencoen er kendt for at stræbe imod. Dér hvor tiden står stille i et evigt sekund og udødeligheden er nået. Nutidig og populær flamenco burde dog have været repræsenteret på CDen, ikke mindst kompetente populære navne som Estrella Morente, (den uhyre populære, også i Latinamerika) Rosario Flores og Niña Pastori.

‘Peninsula Iberica’ dækker naturligvis alene den Iberiske Halvø med en enkelt afstikker til Canarias. Også i denne bog er udgangspunktet de enkelte regioner og større byer. Der er en fortegnelse over musikfestivaler med email- og webadresser. Der er megen folklore med især fløjte, klarinet, bouzouki, sækkepibe, violin, guitar og accordion. Men den portugisiske blues, den uimodståelige fado, er ikke med. Hvorfor? Der er faktisk kun et par numre på CDen fra portugisiske kunstnere. Kan det være, fordi der planlægges en hel bog og CD om fado? Gruppen Milladoiro fra det nordvestlige Spanien bidrager med en smuk traditionel ballade, ‘Alalás de Ulla’. Primera Nota er en folkgruppe fra ‘Rioja’-området i nordøst, der kan spille instrumental iberisk polka, så det er en lyst. Det smukkeste nummer er dog den instrumentale ‘L´Angliru’ med søskende-gruppen Tejedor, hvor der spilles accordion, fløjter og piber, som var det i Bretagne. På mange måder en flot introduktion – trods den manglende fado!

 

VARIOUS ARTISTS: ‘RUMBA FLAMENCO’

Putumayo PUT 203-2 (47 minutter) Rosario Flores & Juan Luis Guerra    video: Rosario Flores med flamenco-pop

Latin. Flamenco dance. Gipsy Kings har ikke levet forgæves. Denne CD byder på 13 skæringer og lige så mange solister der byder på en kompetent blanding af moderne spansk rumba flamenco, salsa og latin pop med afro-cubanske rytmer. Og så er der endda flere navne der nok burde have været med fordi der er plads nok på CDen – ikke mindst til navne som Rosario Flores og Niña Pastori. CDens solister gør sig imidlertid fornemt bemærket - som for eksempel Maíta Vende Cá, Gitano Family, Javier Ruibal, Ziroq der er bosiddende i Los Angeles, De Madera fra North Carolina, Ojos de Brujo, Peret og ikke mindst Wafir fra Sudan der er bosiddende i Madrid, skaber en stor bredde og sidstnævnte en spændende kobling til arabisk dansemusik i den instrumentale ’Lel’. Den jødiske kultur fra Andalusien findes hos guitaristen Eric Fernández i ’Shalom Israel’. Tættest på Gipsy Kings er nok Chico and the Gypsies i ’Tengo Tengo’ – og i en blindfold test var jeg nok faldet i vandet.

 

MIGUEL CORCHO: ‘AIRES EXTREMEÑOS’

PAN records PAN 9301 (39 minutter)    video

JAVIER RUIBAL: ‘SAHARA’

World Music Network TUGCD 1030 (39 minutter)    video

Spanien. Flamenco. Fandango. Miguel Corcho er en relativt ukendt sanger der er tro mod sine rødder og på flere måder har en spændende tyngde og dybde i sine fraseringer og vokalteknik. Man oplever desuden to eminente guitarister, Arturo Ramón og Johan Frauenfelder, der også begge er lovende bekendtskaber. Repertoiret knytter sig hermetisk til pardans, kastagnetter, håndklap, guitar- og sangtradition fra Andalusien. Alle ti sange, der stammer fra relativt ukendte men traditionelle forlæg, er arrangeret af Corcho og de to guitarister. Der er både sevillanas, rumba, colombianas, alegrías og fandango. Sidstnævnte synges og spilles i ¾ eller 6/8 takt. Corcho er opvokset i det usminkede og barske Extremadura mod vest og der er bestemt også en ditto oplevelse af musikken, forstået positivt.

CDen med sangeren og komponisten Javier Ruibal er en samling af indspilninger fra 1997, 2001 og 2003. Han er fra den sydspanske havneby Cádiz og en fantastisk populær moderne flamenco kunstner der er kendt for at inddrage elementer fra især Nordafrika og Mellemøsten i sin musik, som det kan høres i hans ’Perla De La Medina’. Lyden er moderne men både med traditionelle, eksotiske og moderne instrumenter som høres på de mest populære dansesteder. Åbningsnummeret er hans flamenco hit fra 2001, ’Isla Mujeres’. Han befinder sig overbevisende i såvel det lyriske hjørne som i det jazz mættede, men altid er flamenco traditionen fundamentet. Pladen er en fremragende samling som appetitvækker til et dybere bekendtskab med en international spansk sangmager.

 

VARIOUS: ‘BEST OF FLAMENCO’

ARC Music EUCD 1460       video

Pladeselskabet ARC Music kan præsentere en lang række verdensmusik navne som hører til i den “bedre halvdel af 2. division. Kun få er internationalt kendte, men kvaliteten er høj. CDen præsenterer, desværre uden nogen introduktion i noterne, godt et dusin vokal- og især guitarsolister der gør både flamenco og den løsslupne sevillana ære. Det er navne som ikke selv har været de store fornyere, stilskabere eller i øvrigt bidraget til en egentlig udvikling af denne andalusiske musikform: Rafa El Tachuela, Danza Fuego, El Mondao, den amerikanske duo Curandero med vægt på guitar og indisk tabla og ikke mindst gruppen Gipsy Flamenco Guitarras der markerer sig bedst. Sidstnævnte er en tydelig Gipsy Kings protege. Smukkest fremtræder dog den poetiske ’Bulería por Solea’ med Danza Fuego, der er en hyldest til den spanske digter Frederico García Lorca.

 

CURANDERO: FLAMENCO PASSION

ARC Music EUCD 1438

Amerikansk duo bestående af flamenco guitaristen Miguel Espinoza og percussionisten Ty Burhoe. Sidstnævnte høres især på indisk tabla, men også på afrikansk djembe og latinamerikansk tambura. Desuden medvirker gæstemusikere på bl.a. båndløs el-bas (á la Jaco Pastorius ) og vokal.

Duoens navn [coo-ron-dare-o] betyder nærmest healer og musikkens særlige blanding af spansk og indisk musiktradition opleves flere gange som meditativ, drømmende eller  mentalt “rensende. Flamenco passionen er dog den stærkeste, hvilket bl.a. høres i “La Tormenta – en hvirvlende storm af improvisatoriske elementer fra især flamenco og latin jazz.

Der er tale om to teknisk meget velfunderde virtuoser, der med hver sin baggrund opnår en overraskende musikalsk synergi-effekt. Den ofte dominerende brug af tabla understreger gentagne gange, at indisk og spansk musiktradition kan spille kreativt sammen med stort udbytte. I Spanien kendes denne blanding som compás og i Indien som tal.

Når man tager i betragtning, at dette er et debut-album, lover det godt. Ikke mindst, når alle CDens 11 numre er skrevet af d’herrer selv, med en overvægt til Espinoza.

Kraftfulde flamenco-numre som “Corriendo Juntos og “Ultimos Momentos bringer lytteren dybt ind i Andaluciens mystik, afløst af melankolsk drømmende numre som fx “Mosaicos de Soledad. De musikalske inspirationskilder er navne som Paco de Lucia, Kitaro og Raga Mala, men Curandero har skabt deres eget musikalske univers. 

 

Grænsen mellem verdensmusik (World Music) og Folkemusik er ofte hårfin. Jeg nyder meget af det og her er nogle eksempler - Se mere om Folkemusik. I det hele taget er det befriende når de musikalske genrer og stilarter flyder sammen som f.eks. når jazz, blues, evergreens og folk mødes som her med Leon Redbone.

 


Opdateret 20/11/2014

Besøg  
112607